2022-08-31 00:00
Elisabeth

I början av sommaren gick årets Vätternrunda av stapeln. I vanlig ordning kunde du hitta oss och våra produkter i Stadiums eventbutik på hamnparkeringen i Motala. En av alla härliga kunder jag fick prata med hade stora problem med domningar i händerna när hon cyklade. Eftersom jag är certifierad massageterapeut gav jag några handfasta tips på vad hon kunde göra för att minska på besvären. För några dagar sedan fick vi så fin återkoppling från kunden, som blivit av med besvären, att jag tänkte dela med mig av mina tips till dig här på bloggen också!

Varför domnar det i händerna?

När det domnar i en kroppsdel så är det för att det uppstår ett tryck emot en nerv. Till exempel av en spänd muskel. I handen så handlar det framförallt om tre stora nerver som kan ställa till med besvär. Beroende på vilken nerv som blir inklämd så känns det i olika fingrar. Men alla nerver kommer upprifrån nacken och går genom axeln. 

Vad som sedan är anledningen till att det blir ett tryck på nerven kan såklart variera. I kundexemplet ovan så skedde det i samband med cykling. Och då är det oftast på grund utav att du lägger för stor vikt på armar och händer mot styret. 

Vad kan jag göra själv?

Få igång cirkulationen

Om anledningen är spända och stela muskler kring nacke och axlar så vill du få igång blodcirkulationen i sagda områden. Prova rörelser som till exempel axelrullningar eller att pressa upp axlarna mot öronen och sedan släppa ner dem igen.

Du kan också smörja in och massera (själv eller be om hjälp) musklerna med exemplevis Medevi Aktivitetsliniment. Se till att komma åt upp i nacken och ut på axeln, samt musklerna på och runt skulderbladet.

Ställ in cykeln ordentligt

Genom att lämna in cykeln och få den inställd efter dina mått minskar du risken för felaktig belastning på armar och händer. 

Bålstyrka

Den kanske bästa, men inte alltid den du vill höra, boten för domingar i händerna är att stärka upp bålen. Om du kan cykla en bit och bara ha ett par fingrar på styret för balans och styrning så är du på god väg. För att komma dit kan du till exempel göra sidoplankan (gärna med ett höftlyft), stålmannen (ligga på mage och lyfta armar och ben uppåt) samt "dead bug" (ligg på rygg med armarna upp mot taket, håll 90° i höften och knäna). 

Dags att söka hjälp/kan det vara något annat?

Skulle du inte få bukt med problemet själv är det dags att söka hjälp. Det kan vara hos vårdcentralen, en massageterapeut, fysioterapeut, kiropraktor eller naprapat till exempel. Då får du vidare guidning och hjälp.

Ta hand om dig - det ska vara behagligt att cykla!

Med vänlig hälsning,
Elisabeth

    Varor som nämns i nyheten

  • Ekologisk liniment / massageolja för stela och trötta muskler. Före, under och efter krävande ansträngning.
    från 59,00
  • Arnicasalva i fickformat. Ekologiskt linimentstift att ha med för upprepade behandlingar av ex nacke och axlar.
    Art nr. 12041
    99,00
  • En salva med mycket glid för massage av trötta och spända muskler eller fötter. Ger skydd vid open-watersimning och cykling/träning i kall och regnig väderlek.
    från 39,00

Skriv en kommentar:

Text:
Signatur: