2023-04-26 00:00
Annelie Augustsson

Äventyr på Kebnekaise för 60-åring

För två år sedan började jag fundera på vad jag ville göra när jag fyllde 60. Efter lite funderande hit och dit kom jag fram till att bestiga Kebnekaise vore en kul grej! Jag ville dock inte göra det själv, så jag frågade mina barn samt min bror och svägerska och alla ville med. Efter lite dividerande kom vi fram till att vecka 29 2022 skulle det bli av och hoppades på att pandemin skulle klingat av vid det laget.

Bokade boende ett år i förväg

Steg ett blev att skaffa sig ett par bra kängor att börja gå in. Steg två var boende. Jag bokade logi i Nikkaloukta och Kebnekaise fjällstation ett år innan vi skulle gå. Vi ville sova gott, så det blev inget tält för oss även om många andra väljer den extra upplevelsen.

Träning inför Kebnekaise

Jag tränade inget extra speciellt för att klara av vandringen, utan höll igång grundkonditionen med löpning, skidåkning, styrketräning. En viktig del var även att verkligen gå in kängorna ordentligt, så en hel del promenader blev det förstås också. Ett och annat mud-run, Ultimate ocr, Tough Viking 15km etc tillhör även min tränings- "vardag".

Arlanda kaos

Sonen och jag skulle flyga upp (dottern skulle jobba i Norge över sommaren och hade tyvärr inte möjlighet att följa med visade det sig) och min bror och svägerska skulle ta bilen upp, de bor lite längre norrut. Det var ju väldigt struligt på Arlanda ända sedan restriktionerna efter pandemin släpptes och folk började resa igen. Långa väntetider med missade flyg bl a. Men den biten löste sig på ett mindre kul sätt. Det blev flygstrejk istället! Så det fick bli tåg, 19 timmar från Norrköping till Kiruna.

Perfekt vandringsväder

När vi började vandringen från Nikkaloukta mot Kebnekaise fjällstation regnade det lite, temperaturen var ca 14 grader. Perfekt vandringstemperatur. Sträckan vi skulle avverka var 19 km men 6 km av dessa åkte vi båt med den trevlige skepparen Enoch över sjön Ladtjojaure. Regnet avtog och vi hade en härlig tur resten av vandringen som tog ca 5 timmar. Några mygg följde med men var inte så besvärliga.

Över sjön Ladtjojaure mot Kebnekaise

Ta med öronproppar!

Väl framme på stationen blev vi inkvarterade i en sovsal som vi delade med ca 10 andra. Då är det skönt med öronproppar så man slipper de värsta snarkningarna. Efter en väldigt god rengryta gick vi till sängs tidigt för att orka med morgondagens vandring upp till toppen. Det är dock inte så lätt att somna när förväntantan och späningen stigit inför starten mot toppen och när det är fullt dagsljus ute dygnet om. Det fanns några mörkläggningsgardiner men tyvärr inte till alla fönster.

Här ska vi sova i natt Kebnekaise fjällstation

Mot toppen

Efter en god frukost och med matsäcken nedpackad gav vi oss iväg. Vädret kunde inte ha varit bättre, perfekt temperatur, lite molnigt men inget regn eller blåst.

Start mot toppen från Kebnekaise fjällstation

2 vägar till toppen av Kebnekaise

Det finns två vägar upp till toppen. Vi valde den västra leden som är 9 km lång. Den östra är 7 km men då måste du ha en guide med dig eftersom den innehåller en glaciärklättring. Det var verkligen magisk natur med fjälltoppar åt alla håll. En ren visade sig i början annars var det lugnt med fyrbenta djur.

De tre första kilometrarna gick lätt. Vi följde ett forsande och brusande vattendrag, utsikten mot topparna var fantastisk, vädret perfekt, lite molnigt ibland bara. Leden var bra utmärkt så det var inga som helst problem att hitta. I Kitteldalen ökar stigningen och då blev det även mer och mer stenigt så man fick se sig för mer var man satte fötterna.

Brusande fjällbäck Kebnekaise

Sherpas har hjälpt till

Här som på några fler ställen i världen har sherpas från Tibet hjälpt till att bygga trappsteg i stora granitblock för att underlätta för vandrare. Tack till dem!! Det skulle varit betydligt besvärligare och jobbigare utan dem.

Stentrappa som sherpas byggt mot toppen av Kebnekaise

Upp - ner - upp igen...

Stigen fortsätter sedan upp mot 1 700 m.ö.h. Nu var det bara blockmark att gå på. Då är det skönt att ha ordentliga kängor och ett par stavar. Nu hade temperaturen sjunkigt ordentligt så jacka, mössa och vantar kom fram. Även pannbenet måste fram för nu bar det utför ca 200 höjdmeter ner till Kaffedalen för att sedan stiga 500 meter igen! Låren började krampa lite grann men inte värre än att det gick över efter en kortare paus.

Mycket sten är det på Kebnekaise

Kramp 50 meter från toppen

Efter den stigningen passerar man den gamla toppstugan och sedan skymtade jag även den nya stugan i dimman. Sedan var det bara 100 höjdmeter kvar till toppen! Här uppe var det gott om snö men inte speciellt kallt, dimmigt men ändå skaplig sikt. Nu mötte vi de som redan varit på toppen som hejade på och sa att: Nu är det inte långt kvar, bara 20 minuter typ. Det var de längsta minuterna någonsin!

När jag var typ 50 meter från toppen fick jag sådan kramp i låren att det inte gick att ta ett enda steg till! Typiskt, 50 meter kvar samt 9 km vandring tillbaka!! Men efter lite massage med Arnicasalvan så släppte krampen och jag hittade upp till toppen.

Bra att ha produkter att ha med på vandringen till Kebnekaise

Dimma, men jag hade tagit mig upp!

Jippii, jag tog mig upp! Dock ganska oansenligt i dimman, ingen sikt över till Norge, men jag var där! Kunde skymta stupen på sidorna av toppen, så det kanske var lika bra att det var dålig sikt...

Dimmig topp Kebnekaise

80 år ung uppe på toppen

Nerfärden gick bra även om det var jobbigare att gå utför än uppför. Jag är tacksam för stavarna, de var ett väldigt bra stöd framförallt nerför. Sista kilometrarna hade jag sällskap av en äldre herre som var där för tredje gången och detta var första gången han kom ända upp till toppen. Det kom fram senare att han var 80 år och åkt Vasaloppet 50 gånger. Imponerande !! Vilka spännande människor man möter vid sådana här utmaningar. Vem vet jag kanske ger mig iväg dit när jag fyller 80 också?

Vandringen tog mig 12 timmar och cidern efteråt smakade gudomligt! Fötterna fick lite extra omtanke med Medevi Ringblomssalva/Chamoiscremen på kvällen. Det var de väl värda.

Dagen efter gick vi tillbaka till Nikkaloukta med båtresa även denna gång. Det började med lite regn men sprack upp efter ett tag. Hemresan gick med flyg eftersom strejken var avslutad, så nu tog det bara ca 7 timmar hem. En helt fantastisk och magisk vecka, man kände sig verkligen som en liten myra när man gick där bland fjälltopparna.

Det kändes som ett utmärkt val att fira in 60 år med denna utmaning. Snart får jag börja fundera på vad jag ska hitta på när jag fyller 70 :-)

/Annelie

Annelie i mål

Tusen tack Annelie för att du ville dela med dig av din topp-upplevelse. Kul även med "bildbevis" att våra produkter varit upp på Sveriges högsta topp.

/Helena

Varor som nämns i nyheten

• MEDEVI Chamoiscreme, RumpRäddaren för långlopps-cyklister. Motverkar skav av olika slag i andra sport- och träningssammanhang. 100% ekologisk
    från 49,00
  • För massage av trötta och spända muskler eller fötter. Skyddar vid open-watersimning och cykling/träning i kallt väder.