2021-08-28 00:00
Marija

Hur väljer du rätt kläder för utesäsongen?!

MTB, gravel- och CX-cyklister trampar ofta på utomhus under årets alla månader, men för många cyklister är utesäsongen kortare. Vädret kan vara nyckfullt och varierar mycket i temperatur från dag till dag. Jag personligen fryser väldigt lätt om fötterna, medan överkroppen och händerna fort får upp värmen.

Det stämmer dock bara om jag trampar på och inte tvunget måste stanna i tid och otid för att ta mina cykelfoton…

6 tips - Så väljer jag kläder efter väder

  1. Lager-på-lager! När jag klär mig inför en tur satsar jag alltid på lager-på-lager. Oavsett årstid. Då kan jag göra snabba ändringar om jag skulle bli för varm eller för kall. Ytterligare fem favoriter bjuder jag på här!
  2. Skoöverdrag. Ett absolut måste för att turen ska vara njutningsfull när det är kallt eller blött. Det finns många olika varianter beroende på just ditt behov, men oftast satsar jag på ett par som är lite fodrade, och sitter smidigt runt skon. Det går inte att helt förlita sig på de som ska vara vattentäta, men det finns dom som håller värmen trots att det kommer regn. Blöta, kalla fötter kan förstöra en hel tur!
  3. Buff. En väldigt smidig typ av halsduk. Jag tycker om att jag kan dra den upp över näsan i farten när de kalla vindarna överraskar. Den kan också användas istället för mössa under hjälmen eller under cykelkepsen när det är lite varmare, men ännu inte tillräckligt för att vara utan skydd för öronen.
  4. Förlängningsärmar och ben. Finns både i tjockare fleecematerial och tunnare. Med dom under jackan, eller till västen, kan jag justera antal lager utan att behöva göra ett helt ombyte. Blir det för varmt hasar jag ner dom i farten, eller så drar jag av dom och lägger i ryggfickan.
  5. Vindjacka. Ett tunt skydd för vinden på överkroppen gör mycket när det blåser kallt. Bra är det om den även kan göras om till en väst ifall solen tittar fram och värmen stiger. Materialet är så tunt att den får plats i ryggfickan om den skulle bli överflödig under solen.
  6. Medevi Arnicasalva! Den har hjälpt mig att bättre hålla värmen på många av mina kalla, blåsiga rundor. Jag använder den på knäna (som ju får ta orättvist mycket stryk av kylan), tårna, låren och under fötterna (ja de där små hålen under skorna släpper ju in så mycket luft…) Den är också skön att massera stumma muskler med när jag kommer hem från en långtur. När jag mitt i vintern körde runt Vättern  fick jag lära mig den hårda vägen att den bör förvaras i ryggfickan när det är riktigt kallt för att inte bli svår att få ur tuben 😉

/Marija

Så klarar du kyla och regn och håller dina muskler i trim

Du råkar ut för kyla och regn under ett pass mitt i en intensiv träningsperiod. Du har otur och hamnar i regn och kyla på cykelsemestern. Du har gjort ett fyspass i trädgårdslandet och upptäcker att du har muskler på ställen du inte hade en aning om!
När det händer är det viktigt att förberedelser och återhämtning sköts på rätt sätt för att inte öka skaderisken och spoliera fortsättningen. Vi har väl alla gjort misstag så att nästa pass inte har känts helt lockande.

Skydda mot kyla och väta
Ett bra sätt att undvika att hamna i den situationen är att förbereda med att massera in Medevi Sport Prep Arnica innan du ger dig ut om det är kallt. Ser det ut att även bli blött tar du istället Medevi Arnicasalva och får då bättre effekt mot vätan.

Skaderisk - prestation - återhämtning
Genom att förbereda musklerna på det sättet får du en sänkt skaderisk genom att musklerna snabbare blir varma och är bättre förberedda när du ökar belastningen. Risken för kramp minskar dessutom betydligt. Du kommer även att prestera bättre eftersom ökad genomblödning ger en bättre syresättning av musklerna.

När du fortsätter behandlingen efter passet får du en snabbare återhämtning eftersom du blir av med slaggprodukter på ett effektivare sätt. Fortsätt tills du har återhämtat helt.

Då kan du träna intensivare och effektivare med bättre resultat.

Medevi Aktivitetsliniment

  • Medevi Sport Prep Arnica och Arnicasalva är aktivitetsliniment som båda har balanserad styrka.
  • Hettar inte i huden utan effekten hamnar på rätt ställe, på djupet.
  • Du kan upprepa behandlingen så ofta du behöver.
  • Ej fotosensibiliserande. Kan alltså användas även i solen.
  • Medevi Arnicasalva ger dessutom en aktiv dubbelverkande barriär. Värmande inåt – vattenavvisande och isolerande utåt.
  • Söker du fin glans till dina nyrakade cykelben är dessa din stöttning i livet... 😉

 

För maximal prestation – Ekologiska dessutom

    Varor som nämns i nyheten

  • En salva med mycket glid för massage av trötta och spända muskler eller fötter. Ger skydd vid open-watersimning och cykling/träning i kall och regnig väderlek.
    från 39,00
  • Det du behöver vid en regn-vädersrunda! RumpRäddaren mot skav, Arnicasalva mot kyla och väta, Specialstift Arnica, litet och smidigt för nacke, axlar och knän.
    från 339,00
  • Ekologisk liniment / massageolja för stela och trötta muskler. Före, under och efter krävande ansträngning.
    från 59,00
  • Före, under och efter sport och ansträngning. RumpRäddaren mot skav, Specialstift Arnica för punktbehandling av ex nacke, knä och axlar. SportPrep Arnica liniment...
    från 358,00